Αθήνα, 12 Σεπτεμβρίου 2019
Προς την κ. Πάρην Ντελκή
Δ/ντριαν της Εφημερίδας «Παλμός της Βόρ. Εύβοιας»
Κυρία Ντελκή,
Θα μού επιτρέψετε να αυτοβιογραφηθώ, με λίγα λόγια, για τους «φίλους» που ενδιαφέρονται: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Άγιο του νυν Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού, αποφοίτησα από το Οκτατάξιο Γυμνάσιο Ιστιαίας και σπούδασα Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Δεν ψηφίζω στον Άγιο, γιατί λόγω «παρενοχλήσεων» από την Χούντα του 1967 έγινα δημότης του Δήμου Νέας Ιωνίας Αττικής. Τώρα είμαι πρόεδρος της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών, ιδρυτικό Μέλος της οποίας υπήρξε ο Χρήστος Θηβαίος από την Ιστιαία. Μεγάλωσα, όπως είπα, στον Άγιο-Αιδηψό-Ιστιαία και έτσι, δυστυχώς για μερικούς, γνωρίζω πολύ καλά την Βόρεια Εύβοια και ενδιαφέρομαι πολύ γι’αυτήν.
Αντί, λοιπόν, η απελθούσα Δημοτική Αρχή να αναζητήσει αυτούς τους ανθρώπους που γνωρίζουν και αγαπούν αυτόν τον τόπο και η θητεία της να θεωρηθεί επιτυχημένη, αυτή στηρίχθηκε σε ανθρώπους απαίδευτους που δεν γνώριζαν τι είναι πολιτισμός, τι είναι ποιότητα ζωής, ποια είναι η πολιτιστική ιστορία του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού, πώς έπρεπε να διαπαιδαγωγηθεί η νέα γενιά, πώς έπρεπε να διαχειρισθεί τον πλούτο, εν γένει, που παρήγαγε ο τόπος, και άλλα κρίσιμα θέματα.
Στο «Καταστατικό» της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών και στο άρθρο 2 υπάρχει αναφορά στο ότι η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών πρέπει να ενδιαφέρεται και για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της Εύβοιας. Γι’ αυτήν λοιπόν, την βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της Εύβοιας αγωνίζομαι, αμισθί, περισσότερα από 40 χρόνια. Ολη αυτή η προσφορά φαίνεται (υπάρχει) μέσα στους 40 τόμους του περιοδικού «Αρχείον Ευβοϊκών Μελετών», στους τόμους των Παραρτημάτων του, στα Συνέδρια, στις Ημερίδες και σε άλλες παρεμβάσεις.
Το πολιτιστικό και φυσικό απόθεμα του νυν Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού είναι τεράστιο. Ποιος άλλος τόπος έχει στα εδάφη του τρεις Ομηρικές πόλεις, όπως το Δίον στη Λιχάδα, όπως την Ιστιαία (όπου ο σημερινός Ωρεός), όπως την Κήρινθο κοντά στο Μαντούδι; Ποιος άλλος τόπος έχει τέτοιας ανεπανάληπτης ομορφιάς, στοιχεία, όπως πηγές άριστης ποιότητας νερού, όπως κοιλάδες και φαράγγια, όπως δάση και ορυκτό πλούτο, όπως θάλασσες και απέραντους ελαιώνες; Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να απολαύσει αυτόν τον πλούτο έκαστος των κατοίκων του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού; Τίποτε!
Και για να μην θεωρηθούν όλα αυτά λόγια μόνο, ας δούμε μερικά τρανταχτά παραδείγματα της πλήρους εγκατάλειψης του τόπου. Είναι γνωστό σε όλους που κατοικούν τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού ότι ένα μέρος της οικονομίας τους στηρίζεται στον τουρισμό, τον θεραπευτικό και στον τουρισμό αναψυχής. Υπάρχουν όμως άλλοι κλάδοι δυναμικά αναπτυσσόμενοι, όπως ο θρησκευτικός τουρισμός, ο περιπατητικός τουρισμός και το μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται πολιτιστικός τουρισμός:
1) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να μην καταστραφεί ο μοναδικός στην Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής ναός τής «Θεοτόκου στον Μαραθιά Γιάλτρων»; Τίποτε! Ούτε η Αρχαιολογική Υπηρεσία έπραξε τα όσα ο νόμος επιτάσσει. Καταγγείλαμε την αυθαιρεσία, κανένας όμως δεν μας άκουσε. Ούτε ο Θεός μας.
2) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να μην καταρρεύσει μία πλευρά του μοναδικού Βυζαντινού ναού τού «Αγίου Δημητρίου», στον Άγιο; Η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών έστειλε δύο αρχιτέκτονες, οι οποίοι εκπόνησαν σχέδιο προστασίας του ναού, και για τα έξοδά τους (ήρθαν από την Θεσσαλονίκη) ζήτησαν 8.000 €. Απευθυνθήκαμε στην απελθούσα Δημοτική Αρχή η οποία μας αγνόησε πλήρως. Δεν έστειλε καμία απάντηση. Στις ποδοσφαιρικές Ακαδημίες όμως έδωσε 3.000-5.000€. Τα παιδιά έπρεπε να γίνουν πρωταθλητές τής αμορφοσιάς!
3) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να παύσει να είναι δάσος ο Βυζαντινός ναός τού «Αγίου Νικολάου» στα Ισιώματα Αγίου (Κτήμα Ξανθόπουλου); Τίποτε! Μια ομάδα εργατών με θαμνοκοπτικά μηχανήματα θα έσωζαν το σπουδαίο αυτό ερείπιο από τον αφανισμό. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία αγνοεί την ύπαρξή του! Διαμαρτυρόμαστε κάθε τόσο γιατί τα Σκόπια ονόμασαν το εαυτό τους «Μακεδονία». Σε λίγο που δεν θα υπάρχουν αυτά τα μνημεία πώς θα λέμε ότι είμαστε ορθόδοξοι Έλληνες; Η κακομοιριά των αρμοδίων θα μας αφελληνίσει.
4) Πόσα χρήματα έδωσε η απελθούσα Δημοτική Αρχή στο Λαογραφικό Μουσείου Αγίου για να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα; Τίποτε! Είναι το μοναδικό Λαογραφικό Μουσείο που λίγοι γνωρίζουν την παρουσία του. Έτσι θα αναπτυχθεί ο πολιτιστικός τουρισμός; Άντε και καλά κρασιά.
5) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για την ανάπτυξη του περιπατητικού τουρισμού στα εξαίρετα από ομορφιά φαράγγια του Αγίου; Μήπως τα σηματοδότησε και δεν τον γνωρίζουμε; Μήπως εκπαίδευσε κάποιους κατοίκους από τον Άγιο για να γίνουν οδηγοί των επισκεπτών σ’ αυτά; Τίποτε! Είναι άγνωστος και ως λέξη ο περιπατητικός τουρισμός. Επρεπε να γνωρίζει καθώς και οι περί αυτήν ότι το είδος αυτό του τουρισμού έχει μεγάλη ανάπτυξη. Ένα παράδειγμα: Αφετηρία η πλατεία του χωριού Αιδηψός (Ληψός)- πορεία προς τον Άγιο Νικόλαο (τον νεκροταφειακό ναό), ελεύθερο περπάτημα προς το Βαθύρεμα, ανηφορική πορεία προς τα Λιναράκια Αγίου, ελεύθερο περπάτημα προς τον Βυζαντινό ναό τού «Αγίου Δημητρίου», στάση, ξενάγηση και στη συνέχεια προς τον Άγιο για επίσκεψη του Λαογραφικού Μουσείου, ξενάγηση και μετά καφέ στα καφενεία της πλατείας του Αγίου για ξεκούραση και επιβίβαση σε ναυλωμένα λεωφορεία για επιστροφή στην αφετηρία. Όποιος σήμερα επιχειρήσει αυτήν την περιπέτεια θα μπορεί στο τέλος της να τραγουδάει το «Βάτους κι αγκάθια πάτησα Βασίλω».
6) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για τον καθορισμό της αιγιαλίτιδας ζώνης στον Αγιόκαμπο και για την βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων για την επιβίβαση και αποβίβαση των αυτοκινήτων προς την Γλύφα και αντίστροφα; Τίποτε! Η προβλήτα κατέρρευσε και η επέμβαση εμβαλωματική. Τα εισπραττόμενα χρήματα κατευθύνθηκαν για τα ουζάδικα των Ωρεών και όχι για το λιμάνι του Αγίου. Είναι αυτό πολιτική πράξη σύγχρονου ΝΠΔΔ, όπως ο Δήμος Ιστιαίας-Αιδηψού;
7) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για τον καθαρισμό των χειμάρρων και ειδικότερα του χειμάρρου πλησίον του Νέου Πύργου για να διοχετευθούν τα βρόχινα νερά στη θάλασσα και όχι στα υπόγεια των σπιτιών τού Νέου Πύργου; Οι κάτοικοι του Νέου Πύργου δεν είναι πολίτες Β΄ κατηγορίας για να αντιμετωπίζονται έτσι. Τους εγκατέστησαν δίπλα σε έναν βάλτο τον οποίον μετέτρεψαν σε τόπο καλλιέργειας οπωροκηπευτικών και έφαγαν οι Βλάχοι της Βόρειας Εύβοιας καρότα, λάχανα, μελιτζάνες, λαχανίδες, κ.ά. Είναι ντροπή το ότι τέτοιες πλημμύρες συμβαίνουν το 2019 μετά από τόσα τεχνικά μέσα που διαθέτουμε.
8) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να κτισθεί στους Ωρεούς Αρχαιολογικό Μουσείο στο οποίο θα στεγάζονταν οι αρχαιότητες από όλον τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού, αφού αυτός ο τόπος αποτελούσε την επικράτεια του κράτους της Ιστιαίας; Τίποτε! Το μόνο που κάνει είναι να κλέβει νύκτωρ τις αρχαιότητες από τον τόπο όπου βρίσκονται και να τις μεταφέρει στη Χαλκίδα. Και αν ένας επισκέπτης θέλει να δει κάποιο αρχαίο κομμάτι, τι θα του δείξουν την κεραμίδα που «εικονίζει» τον Άγιο Βασίλειο; Πώς παρεχώρησε την «Οικία Βλαχοθανάση» στα Καμάρια για αποθήκη των αρχαίων ευρημάτων, ενώ το Κληροδότημα μιλάει καθαρά για Βιβλιοθήκη; Η νέα Δημοτική Αρχή πρέπει να επαναφέρει τα πράγματα στην κανονικότητα.
9) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να μην κοπούν τα αιωνόβια δέντρα στο κτήμα του Θανάση Αβέλιου στα Κανατάδικα; Τίποτε! Ένας φυσικός πλούτος έγινε λεία των άπληστων τζογαδόρων και ανθελλήνων. Τι έπραξαν οι κληρονόμοι του Θανάση Αβέλιου για την λεηλασία αυτή; Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να τιμηθεί αυτός ο σπουδαίος ποιητής, συγγραφέας, ιδρυτής του Μουσείου ορνιθοπανίδας Ιστιαίας, ο προστάτης των πελαργών (που σήμερα δεν φωλιάζουν στο Ξηροχώρι), ο ιδιόρρυθμος δικομανής, ενώ ήταν ο πρωτοπόρος για την διάσωση του φυσικού πλούτου στην Ιστιαία; Τι κάνουν για όλα αυτά οι εκεί ενώσεις των φιλολόγων, αρχιτεκτόνων, φαρμακοποιών, ιερέων, επιχειρηματιών; Ποιούν την νήσσαν;
10) Στα κανατάδικα υπάρχει ένα φυσικό ιχθυοτροφείο (διβάρι με ανομοίωση από το βιβάρι, που στα λατινικά vivarium = ιχθυοτροφείο). Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για την καλλιέργειά του και την ανάπτυξή του, ούτως ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του εκεί γηροκομείου σε ψάρια; Τίποτε! Με μια καλή διαχείριση θα μπορούσε να αποφέρει και έσοδα στο ταμείο του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού. Έτσι η αναλγησία της για τους πάσχοντες και εκτός γηροκομείου και ο φαρισαϊσμός της την οδήγησε στο τιμωρητικό αποτέλεσμα των εκλογών.
11) Μέσα στην Ιστιαία υπάρχει ο Βυζαντινός ναός του «Αγίου Νικολάου», ο ημιβυθισμένος από τις αποθέσεις του πλησίον ποταμού Ξεριά. Στον ναό αυτόν σώζονται θαυμάσιες τοιχογραφίες του 15ου αι. με μηδαμινή προστασία από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και ως εκ τούτου την μελλοντική καταστροφή. Και αντί να κηρύξει συναγερμό τής τοπικής κοινωνίας για την διάσωσή τους με το εξωπέταγμα από την Ιστιαία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αυτής της αδιάφορης και νυσταγμένης υπηρεσίας, δεν έπραξε τίποτε η απελθούσα Δημοτική Αρχή, Και αν δεν υπήρχε ο Χρυσόστομος Θέμελης, γείτων του ναού, να χρηματοδοτήσει τον αρχιτέκτονα Καθηγητή Γεώργιο Δημητροκάλλη, σήμερα δεν θα γνωρίζαμε ποια η αξία για τον πολιτισμό μας του όλου αυτού μνημείου. Η ιστορία θα σας καταγράψει ως εχθρούς των μνημείων του Χριστιανισμού.
12) Τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή για να αναβάθμιση και κατασκευή Νοσοκομείου στην Ιστιαία, στο οποίο θα εύρισκε καταφύγιο όλη η Βόρεια Εύβοια; Τίποτε! Τώρα για απλό βγάλσιμο ποδιού ή χεριού πρέπει ο ασθενής να μεταφερθεί στη Λαμία ή στη Χαλκίδα. Και αν ο θεός το θέλει ο ασθενής να επιστρέψει υγιής στα πάτρα χώματα! Η νέα Δημοτική Αρχή αυτό πρέπει να βάλει ως πρώτο στόχο: Νοσοκομείο στην Ιστιαία.
13) Εκεί πλησίον της Ιστιαίας υπάρχει το ακρωτήριο Αρτεμίσιον, όπου και ιερό της θεάς Αρτέμιδος. Εκεί συγκρούσθηκε το 480 π.Χ. ο συμμαχικός Ελληνικός στόλος με επιτιθέμενο περσικό στόλο. Οι Έλληνες είχαν υπεροχή κατά την ναυμαχία, αλλά έπεσαν αρκετοί κατά την σύγκρουση. Γι’ αυτούς του ήρωες νεκρούς που αντέταξαν τα στήθη τους στα σπαθιά των Περσών τι έπραξε η απελθούσα Δημοτική αρχή για να τιμηθούν; Υπάρχει ένα κενοτάφειο που να θυμίζει την θυσία τους; Γιατί οι Νεοέλληνες είμαστε αμνήμονες προς τις θυσίες των προγόνων μας; Μήπως η ιστορική μνήμη είναι απαγορευμένη από ιδεολογία; Μπορεί κάτι τέτοιο να συμβαίνει; Το ιστορικό γεγονός μπορεί να υπάρχει ή να μην υπάρχει ανάλογα με την ιδεολογία που έχουμε; Η γενναιότητα των πεσόντων στο Αρτεμίσιο δεν μπορεί να σβήσει, είτε το θέλει ο Σώρος, είτε το επεδίωξε η απελθούσα Δημοτική Αρχή.
14) Τι έπραξε για να σωθεί το δάσος του Αγίου από αιωνόβιες βελανιδιές, αριούς (μνημεία της φύσης), ελιές αιωνόβιες, γκορτσιές, πλατάνια, από την παράνομη κοπή για καυσόξυλα; Τίποτε! Τι έπραξε το Δασαρχείο Ιστιαίας για το εν λόγω έγκλημα; Τίποτα! Με την αδιαφορία του «συνηγόρησε» σ’ αυτήν την καταστροφή. Γέμισαν τα μαγαζιά της Ιστιαίας με καυσόξυλα από το δάσος του Αγίου. Με δυνατά σε ιπποδύναμη αυτοκίνητα και αλυσοπρίονα ξεγύμνωσαν το δάσος, εισβάλλοντας από τους αγροτικούς δρόμους του Ταξιάρχη στη δασική περιοχή τής τοπικής Κοινότητας Αγίου, και δεν άφησαν ένα δέντρο για να φωλιάσουν τα κοράκια. Κανένας δεν διαμαρτυρήθηκε γι’ αυτήν την καταστροφή. Όλοι συνένοχοι. Θα έρθει όμως η ώρα που θα πληρώσει ο τόπος την καταστροφή του φυτικού πλούτου με ανομβρία και κατολισθήσεις. Ο Δήμος Ιστιαίας-Αιδηψού, το Δασαρχείο Ιστιαίας και η Αστυνομία τώρα σφυρίζουν κλέφτικα, να δούμε αύριο τι θα κάνουν!
Έχοντας, λοιπόν, υπόψη του το Τοπικό Τμήμα Ιστιαίας της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών (έμπειρα στελέχη το διοικούν) όλα τα προηγούμενα, άδραξε την ευκαιρία να ηγηθεί της προσπάθειας να υποβάλει αίτημα για αναγνώριση της Βόρειας Εύβοιας ως Παγκόσμιο Γεωπάρκο της UNESCO. Καιρός ήταν να εφαρμοσθεί στην πράξη το ενδιαφέρον μας για βελτίωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της Βόρειας Εύβοιας. Ευχή τής Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών είναι ο Πρόεδρος του Τοπικού Τμήματος Ιστιαίας κ. Δημήτριος Γιάγκος να φέρει εις πέρας το έργο αυτό. Οι νέοι μας πρέπει να πίνουν νερό καθαρό από τις πηγές, να τρώνε τα σύκα χωρίς τα θειώδη συντηρητικά, να αναζητήσουν τους παλαιούς σπόρους των οπωροκηπευτικών και να πετάξουν τα υβρίδια, να κολυμβούν στα καθαρά νερά του διαύλου των Ωρεών χωρίς τον φόβο να μολυνθούν, να ακούνε το πρωί το κελάηδημα του κοκκινολαίμη και το ερωτικό προσκλητήριο του κότσιφα, οι κυνηγοί να κυνηγούν όπως ο νόμος ορίζει για διατήρηση της πανίδας, οι ψαράδες να ψαρεύουν με προσοχή για να πολλαπλασιάζονται ευκολότερα τα αλιεύ-ματά τους και γενικά να γνωρίζουν ότι είναι μέρος ενός όλου που έφτιαξε ο Θεός μας. Πρέπει να βελτιωθεί η συμπεριφορά μας όλων απέναντι στα ζώα, γιατί και αυτά έχουν ψυχή, αφού έχουν συναισθήματα (πείνα, δίψα, αγάπη, μίσος, πόνος, επιθυμία θυσίας). Πρέπει να μάθουμε όλοι μας, ιδιαίτερα τα «αντράκια» ότι η βιοποικιλότητα είναι το μέλλον μας. Χωρίς αυτήν τελειώνει η ζωή του ανθρώπου επάνω στον πλανήτη Γη.
Όσο για τα πικρόχολα σχόλια και τις συκοφαντίες σε βάρος της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών έχουμε να πούμε τα εξής:
Η ένταξή μας στο μοναδικό μη κερδοσκοπικό Πανευβοϊκό Σωματείο είναι εθελοντική, αφιλοκερδής, μη κομματική, αγαπάμε τους άξιους, τους τίμιους, τους φιλομαθείς, τους φιλάνθρωπους, όσους αγαπούν την πατρίδα μας μέχρι θανάτου, μας ενδιαφέρει κάθε τόπος και κάθε πέτρα της Ευβοϊκής γης. Αγωνιζόμαστε και θα αγωνιζόμαστε κατά τις μηδενιστικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, θα συγκρουσθούμε με την Περιφέρεια όταν διαπιστώσουμε ότι αδιαφορεί για τον πολιτισμό τής Εύβοιας και θα ελέγξουμε κάθε Δημοτική Αρχή που από προσωπικά κίνητρα ελαυνόμενη αδικεί και βλάπτει τους ανθρώπους που εργάζονται για το αύριο της Εύβοιας χωρίς την βοήθειά της. Τέτοιες περιπτώσεις για την ώρα: Ο Δήμος Ιστιαίας-Αιδηψού, ο Δήμος Ψαχνών (και όχι Μεσσσαπίων)-Διρφύων, ο Δήμος Χαλκιδέων, και ο Δήμος Ερέτριας. Το έργο της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών (40 τόμοι της επετηρίδας «Αρχείον Ευβοϊκών Μελετών», 15 και πλέον τόμοι ως Παραρτήματα της επετηρίδας, Συνέδρια, Ημερίδες, Διαλέξεις, Λαογραφικό Μουσείο Χαλκίδας) αποδεικνύει το ανεπανάληπτο έργο που συντελέσθηκε πανελλαδικά. Μεγάλες Βιβλιοθήκες των Αθηνών (ή της Αθήνας), Πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, Βιβλιοθήκες Ευρωπαϊκές, οκτώ βιβλιοθήκες των ΗΠΑ (με πρώτη αυτή τού Κογκρέσου των ΗΠΑ), και πολλές άλλες έχουν σα ερμάριά τους τις εκδόσεις της Εταιρείας Ευβοϊκών Σπουδών. Και για να κάνουμε μια δήλωση για την χρηματοδότησή μας λέμε, ότι οικονομική ενίσχυση πήραμε μόνο από τον Δήμο Χαλκιδέων και από τον Δήμο Αλιβερίου-Κύμης. Όλοι οι άλλοι Δήμου δεν μας έχουν δώσει ούτε ένα ευρώ.
Κυρία Ντελκή,
Είστε μια ικανή δημοσιογράφος και γνωρίζετε καλά τι πρέπει να γράψετε για οποιονδήποτε και τι δεν πρέπει να γράψετε. Γι’ αυτό δεχόμαστε τις παρατηρήσεις σας, την κριτική σας, αλλά δεν δεχόμαστε να μας υποτιμάτε. Η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών έχει βρεθεί σε ρήξη με βλαπτικές συμπεριφορές για το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον. Και εσείς ως δημοσιογράφος και ως φυσικό πρόσωπο, όπως και η Εταιρεία Ευβοϊκών Σπουδών, θέλουμε το καλό για την Βόρεια Εύβοια. Κοινός, λοιπόν, ο στόχος μας, διαφορετική όμως η ιδεολογία μας. Αυτό εμάς δεν μας ενδιαφέρει γιατί δεν ανήκουμε σε κανένα κομματικό στρατόπεδο. Κάπου θα ανταμώσουμε. Αυτό απαιτεί η ζωή.
Η αγάπη μας για την πατρίδα μας και τις παραδόσεις του λαού μας είναι για όλους μας, πιστεύουμε, το πρώτιστο αγαθό, είναι το τιμιότερο και το αγιώτερο κατά τον Πλάτωνα. Όσοι από τους πολιτευόμενους πιστεύουν, ακόμη, ότι ο λαός είναι ένα κοπάδι προβάτων, θα τιμωρούνται. Καλό θα ήταν να πληρώνουν ένα μεγάλο ποσό χρημάτων για να πονάνε, όπως πονάει ένας πατέρας που δεν έχει χρήματα για να αγοράσει γάλα για τα παιδιά του.
Με εκτίμηση: ΧΑΡΑΛ. ΦΑΡΑΝΤΟΣ - Αρχαιολόγος