Ψηφίστηκε από την βουλή το νομοσχέδιο που αφορά την Τοπική αυτοδιοίκηση του A' και B' βαθμού μέ το όνομα "Κλεισθένης" .
Ας δούμε τί διατάξεις περιλαμβάνει πού τόσες αντιδράσεις προκάλεσε στά κόμματα της αντιπολίτευσης καί σέ σημαντική μερίδα αυτοδιοικητικών που προέρχονται κυρίως από τήν ΝΔ και τό πρώην ΠΑΣΟΚ Καταρχήν τό νομοσχέδιο αυτό είναι στήν λογική που θέλει τήν τοπική αυτοδιοίκηση όμηρο τού κεντρικού κράτους και τήν παράδοση των υπηρεσιών της στή λογική τής αγοράς και τών νεοφιλελεύθερων μνημονιακών οικονομικών σχεδιασμών.
Δέν αντιμετωπίζει τό μέγα ζήτημα του χωροταξικού και τήν αποδιοργάνωση των τοπικών κοινωνιών πού επέφερε η προηγούμενη (αποτυχημένη όπως αποδείχτηκε στήν πράξη) μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ με τό όνομα «Καλλικράτης» πού οδήγησε στήν κατάργηση πολλών και τήν δημιουργία νέων γιγαντιαίων δήμων απομακρύνοντας τους δημότες από τά κέντρα λήψης των αποφάσεων, μετατρέποντας τήν τοπική αυτοδιοίκηση από κύτταρο λαϊκής εξουσίας σέ γραφειοκρατικούς συγκεντρωτικούς μηχανισμούς γιά τήν πιό εύκολη χειραγώγησή της από τήν κεντρική εξουσία.
Τό νέο όμως νομοσχέδιο περιέχει και θετικά στοιχεία, όπως τήν θέσπιση τής απλής αναλογικής χωρίς όριο εισόδου στα τοπικά και κοινοτικά συμβούλια και στούς δύο βαθμούς της αυτοδιοίκησης .
Η απλή αναλογική είναι τό πιό δίκαιο εκλογικό σύστημα πού αποτυπώνει τήν βούληση τών πολιτών χωρίς νόθευση τής ψήφου του και δίνει τήν δυνατότητα έκφρασης σε υπαρκτές τοπικές κοινωνικές δυνάμεις καί συλλογικότητες νά εκπροσωπηθούν στα τοπικά και κοινοτικά συμβούλια, ενισχύοντας τόν πλουραλισμό τών απόψεων και τήν συμμετοχή τών δημοτών.
Δίνει τήν δυνατότητα συνεργασιών και συναινέσεων ανάμεσα στίς δημοτικές παρατάξεις στή βάση προγραμματικών συγκλίσεων.
Οι έδρες κατανέμονται από τόν Α΄ γύρο καί οχι απο τον Β΄ όπως γίνονταν με το καλπονοθευτικό μέχρι τώρα εκλογικό σύστημα που ο Δήμαρχος έπαιρνε τά 3 /5 τών εδρών.
Και από τό δημαρχοκεντρικό μοντέλο διακυβέρνησης του παρελθόντος, δίνεται μεγαλύτερος ρόλος στα δημοτικά συμβούλια καί δέν περιορίζει τήν αντιπολίτευση σέ γραφεία έκδοσης καταγγελιών χωρίς ουσιαστική παρέμβαση στά δημοτικά τεκταινόμενα.
Περιορίζει επίσης τήν αδιαφάνεια τίς κομματικές επιρροές τίς πελατειακές σχέσεις καί παρεμβάσεις στούς δήμους από τους κομματάρχες που έχουν κάνει επάγγελμα τήν εκπροσώπηση μέ σημαντικές οικονομικές απολαβές.
Μερικοί έχουν κάνει επάγγελμα τήν ενασχόληση μέ τίς δημοτικές υποθέσεις ( τά παραδείγματα στόν τόπο μας πολλά). Δέν είναι τυχαίο οτι τό συγκεκριμένο άρθρο για τήν απλή αναλογική συγκέντρωσε τά πυρά τών πιό ακραίων φωνών μέσα στήν ΝΔ και στό ΠΑΣΟΚ γιατί ακριβώς αντιλαμβάνονται οτι χάνουν τά κομματικά οχυρά τους.
Ισχυρίζονται οτι οι Δήμοι δεν θά μπορούν νά κυβερνηθούν (κυβερνησιμότητα τό λένε) καί οτι θά υπάρχουν αθέμιτες συναλλαγές .Αυτό δεν ευσταθεί γιατί οι όποιες συνεργασίες θά γίνονται ανάμεσα σε παρατάξεις στή βάση προγραμμάτων και όχι ανάμεσα σέ μεμονωμένα πρόσωπα.
Πληροφοριακά αναφέρουμε οτι στήν Ευρώπη που τόσο συχνά επικαλούνται, επικρατεί σε ποσοστά 80% η απλή αναλογική. Πάνω απ όλα όμως όταν μιλάμε γιά απλή αναλογική μιλάμε γιά τήν ισότητα τής ψήφου. Μιλάμε γιά περισσότερη δημοκρατία.
Ο «Κλεισθένης 1» μαζί μέ άλλες επιμέρους θετικές ρυθμίσεις πού περιλαμβάνει τήν κατηγοροποίηση τών δήμων γιά καλύτερη κατανομή τών κεντρικών πόρων, τήν δυνατότητα κατάθεσης ανεξάρτητων συνδυασμών στίς κοινότητες καί τίς σημαντικές αρμοδιότητες πού τίς δίνει κινείται σέ θετική κατεύθυνση, εμπλουτίζοντας τον θεσμό μέ περισσότερη δημοκρατία.
Ελπίζουμε μέ τόν «Κλεισθένη» ότι θά έρθει η τοπική αυτοδιοίκηση πιό κοντά στόν δημότη καί στίς ανάγκες του καί θά εξαλειφθούν φαινόμενα διαφθοράς όπως οι απ’ ευθείας αναθέσεις έργων καί προμηθειών καί η αδιαφάνεια τών οικονομικών της.
Οι προσεχείς εκλογές ας γίνουν αφετηρία γιά περισσότερη δημοκρατία και συμμετοχή τών δημοτών στή διαχείριση τών κοινών.